Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

Missie, Visie en Privacy

Missie

In een maatschappij waarin zorg schaarser lijkt te worden en de druk op de huisartsenpraktijk vanuit meerdere kanten steeds hoger wordt, willen wij doorgaan met het leveren van eerstelijns generalistische basiszorg in de volle breedte. Dat houdt in dat wij de medisch generalistische zorg leveren evenals de spoedzorg en de terminaal palliatieve zorg. Ook preventieve taken en het coördineren van zorg vallen hieronder. Wij willen dat deze zorg van hoge kwaliteit is en dat deze zorg goed toegankelijk is voor alle ingeschreven patiënten zowel wat betreft bereikbaarheid als continuïteit.

Wij willen een betrouwbare relatie met onze patiënten waarbij we in gezamenlijke (arts-patiënt), zoeken naar persoonlijke passende zorg. Dat kan zijn dat wij zelf de zorg bieden, of dat wij verwijzen naar de juiste plaats.

Visie

Wij leveren de huisartsenzorg in de volle breedte met een groot team. Naast de artsen werken binnen het team praktijkverpleegkundigen, doktersassistentes en een psycholoog. Zij zijn allen gediplomeerd en goed geschoold en hebben hun eigen takenpakket. De praktijk is goed bereikbaar, ook voor mindervaliden. Er is een ruime parkeergelegenheid, en inpandig zijn een rolstoel en lift beschikbaar.

De praktijk is alle werkdagen van het jaar open, waarnemers vervangen de artsen bij nascholing, vakantie of ziekte. Er kan op diverse manieren contact zijn: telefonisch, digitaal (momenteel middels e-consulten, later ook beeldbellen) en fysiek (consulten en visites). Middels triage (het stellen van vragen door de assistentes) proberen we de patiënt de juiste zorg op de juiste plek te geven. Dat kan een zelfzorg advies zijn, of een directe verwijzing naar een andere hulpverlener, of een contact met een van de hulpverleners binnen de eigen praktijk. Voor de complexe zorg zal de komende tijd meer tijd per consult vrij gemaakt worden. Op deze manier kunnen we in overleg met u beter beoordelen welke zorg passend is. Deze zorg vergt ook een goede samenwerking met andere hulpverleners zowel binnen het sociale domein, binnen de eerste lijn, als met de specialisten in de tweede lijn. Wij willen ons leerbaar opstellen. Dit doen we door protocollen te volgen en kwaliteit te verbeteren. Dit wordt elke 3 jaar gecontroleerd middels een audit. Sinds 2017 is de praktijk geaccrediteerd volgens de normen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG/NPA). Ook zijn wij geïnteresseerd in de mening van de patiënt. Dat kan tijdens een consult, via het formulier op de website of middels een patiënten enquête. Dit alles willen we bereiken met een team waarin iedereen zich op zijn gemak voelt, en beschermd wordt tegen agressie; waar met plezier gewerkt wordt als tegenwicht voor de hoge werkdruk. In de hoop dat dit werkplezier zichtbaar en voelbaar is voor elke persoon die hulp bij ons zoekt.

Privacy

Om goed medische zorg te kunnen verlenen, leggen wij uw contactgegevens en medische gegevens vast. Wij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat wil zeggen dat uw gegevens alleen verzameld en gebruikt worden voor:

 

·      zorgverlening;

·      financiële afhandeling;

·      doelmatig beheer, beleid en kwaliteitsdoeleinden;

·      ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.

 

Wij wisselen gegevens uit met andere zorgaanbieders en zorginstellingen, zoals huisartsen, apotheken, ziekenhuizen, Jeroen Bosch Huisartsen, het regionaal monitoringcentrum, fysiotherapeuten en thuiszorg. Dit doen wij via beveiligde systemen. Onze medewerkers en huisartsen raadplegen uw gegevens alleen als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun taken.

Wij bewaren uw gegevens zolang dat nodig is voor het verlenen van zorg en zolang de wet ons verplicht om uw gegevens te bewaren. Na deze termijn (20 jaar na de laatste medische behandeling volgens de wet) zullen wij uw gegevens verwijderen.

Kwaliteitskeurmerk

Als patiënt/cliënt wilt u er zeker van zijn dat wij als huisartsenpraktijk u de best mogelijke zorg verlenen. Maar hoe weet u nu hoeveel waarde een praktijk hecht aan kwaliteit van praktijkvoering en geleverde zorg? Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke vereniging van huisartsen, heeft hiervoor een keurmerk ontwikkeld. Met dit keurmerk laat je als praktijk zien, dat je kwaliteit belangrijk vindt en systematisch aan verbetering hiervan werkt.

Hoe komen wij als praktijk aan een keurmerk?

Een gekeurde praktijk voldoet aan landelijk vastgestelde normen en werkt gericht aan kwaliteitsverbetering. Om dit te kunnen vaststellen wordt onze praktijk eerst helemaal doorgelicht door het NPA (NHG-Praktijk-Accreditering). Daarna worden deze onderzoeksgegevens op het gebied van organisatie en praktijkvoering, medisch handelen en de mening van patiënten/cliënten vergeleken met andere praktijken. Op basis van een NPA-rapportage maken wij vervolgens verbeteringsplannen . Een NPA-accrediteur houdt jaarlijks de vinger aan de pols om na te gaan of we de verbeteringen uitvoeren en of we nog aan de voorwaarden voldoen.

Uw mening telt!

Als patiënt/cliënt heeft u invloed op het keurmerk van uw praktijk. Als belangrijk onderdeel van het accrediteringsproces wordt er naar de mening van patiënten/cliënten gevraagd. Daarvoor vragen we u om een patiëntenvragenlijst over uw huisarts en over de praktijk in te vullen. Ook met het keurmerk blijft uw mening van belang. De praktijk wil zich steeds blijven verbeteren. Heeft u ideeën, opmerkingen of klachten? De praktijk neemt uw opmerkingen graag in ontvangst!